Presse

  • Interview med Lisbeth i magasinet Liv og Sjæl 2011  hent her  
  • Sund-forskning.dk 2010 hent her
  • Naturli, 2010  hent her       
  • Hendes Verden, 2010  hent her      
  • ALT for damerne, 2009   hent her                  
  • Vegetaren, 2009   hent her

 

  •   Omtale af Grønne Proteiner i Søndag, maj 2010:

Vegetarisk prisvinder. Den vegetariske kogebog, Grønne proteiner af Lisbeth Tordendahl, har vundet Gourmand World Cookbook Awards 2009 som bedst i Danmark i kategorien sundhed og ernæring. Bogen er spækket med mere end 100 fristende opskrifter og delikate fotos, så selv den mest hærdede kødspiser vil overgive sig og indføre vegetardage flere gange om ugen. Grønne proteiner indeholder en oplysende guide med tips om ernæring og råvarer, så vi ikke kun spiser for nydelsens skyld, men også med bevidstheden om maden, klimaet og vores miljø. Her er masser af praktiske råd, som gør det nemt og overskueligt at bruge de råvarer, der måske ikke normalt står på menuen, eksempelvis tofu, tempeh, bønner og linser.

  • Omtale af Grønne proteiner i FitLiving, november 2009:

“SPIS MINDRE KØD”. Det er ifølge klimaforskerne det vigtigste skridt i retning af en mere bæredygtig menu. Årsagen er, at CO2-udslippet ved produktion af kød er væsentlig højere end ved produktion af grønne proteinkilder f.eks. bønner og linser. En ny kogebog sørger for, at der bliver kælet for dine smagsløg samtidig med, at du styrker både sundhed og miljø. Læs mere i Grønne Proteiner, Lisbeth Tordendahl, Olivia. 

  •  Omtale af Grønne Proteiner i Midtjyllands Avis, maj 2009:

En livsstil præget af en grøn profil kræver omtanke og viden om råvarerne. I bogen om de grønne proteiner får man foræret et væld af lækre opskrifter på protein-rige retter vel at mærke fra planteriget, samtidig med at forfatteren øser af sin viden som uddannet kostkonsulent, biopat og urteterapeut med mere end 25 års erfaring på området. Hun underviser, rådgiver og behandler børn og voksne og gør sig også gerne som kok. Bæredygtighed er et begreb, man mærker ligger til grund for hendes virke, vitalkost er den røde tråd gennem bogen, og en hverdag tæt på de problemer, der opstår, når man udsætter sig for stress og dermed kroppen for belastninger, giver forfatteren en særlig pædagogisk tæft i sin skrivestil. At bogen samtidig er trykt på en særdeles behageligt papirkvalitet og -farve fortjener ros og giver bogen en særlig dimension. Kan man så lækkert styrke sundheden og miljøet – så er det bare om at komme i gang.

  • Omtale af Grønne Proteiner på Krop-fysik.dk:    

Proteiner behøver ikke stamme fra kød. Det beviser kogebogen Grønne proteiner, som er fyldt med fristende opskrifter og lækkert tilbehør, der følger både klimaeksperters og ernæringsforskeres råd om at spise mindre kød. Maden er både nærende, lækker og nem at tilberede. En lærerig og velillustreret inspiration til at tilføre dagligdagen en grøn profil med proteinrige bønner, linser, ærter og sojaprodukter.

  • Omtale af Grønne proteiner på Kvindeguiden.dk:

Spis skøn mad – styrk sundheden og miljøet
I en tid med fokus på miljø og sundhed rammer Lisbeth Tordendahl med Grønne Proteiner fuldstændigt plet! Bag ved de grønne proteiner gemmer sig de mest attraktive og vel nok også mest oversete fødevarer, der findes – nemlig bælgfrugter. At tilegne en hel bog på omkring 200 sider til bælgfrugterne er en god idé, for der findes næppe den fødevare, der er mere ernæringsrigtig, billig og god i et køkken.

Grønne proteiner giver dig svaret på, hvorfor bælgfrugterne er et sundt, sikkert og fornuftigt valg, når det gælder dine proteiner. Samtidigt øser Lisbeth Tordendahl ud af en perlerække af lækre, opfindsomme og spændende opskrifter, hvor du kan bruge bælgfrugter eller et af de to sojaprodukter, der i disse år vinder mere og mere frem: tofu og tempeh. Men allerførst får novicerne vejledning omkring tilberedning, anvendelse og opbevaring af de forskellige bælgfrugter og sojaprodukter, så forudsætningerne for en succes er tilstede. På den måde må bogen betegnes som værende en fin grundbog!

Opskriftsdelen fordeler sig på supper, varme retter, salater og kolde retter samt det afsluttende afsnit postejer, patéer, pirogger og tærter. Lisbeth Tordendahl har tydeligvis været hele verden rundt på sin kulinariske inspirations rundrejse, og det er der kommet et væld af liflige retter ud af. Styrken ved denne bog er imidlertid de mange fantastiske grønne retter, der på fantastisk vis viser, hvordan bælgfrugter og især sojaprodukterne kan erstatte kødet i velkendte retter, således at vegetarer og andre, der gerne vil vælge kødet fra, kan spise noget tilsvarende. Det er blandt mange vegetarer en akilleshæl, hvorvidt man skal lave pseudoretter, men det er på ingen måde det, Lisbeth Tordendahl gør sig til talsmand for eller bringer i spil. Blot er det som læser og ikke-kødspiser (spiser dog fisk) dejligt at se opskrifter som fx tempeh-kebab, tofu-bøffer med kapers og ris-linse-deller.

Grønne Proteiner er et flot bidrag til bestræbelserne på at skrue ned på kødforbruget på en fornuftig måde, hvor proteinbehovet bliver sikret af de bælgfrugter, som vegetarer verden over har ernæret sig ved i årtusinder.

Opskrifterne kan bruges som supplement til – eller erstatning for kød. Tiltrængt nyt til livsnydere og alle, der ønsker en sund og bæredygtig livsstil.